Finanse Polaków w pandemii: więcej oszczędzamy, mniej kupujemy spontanicznie – raport z badania Fundacji Think! i ING Banku Śląskiego

Finanse Polaków w pandemii: więcej oszczędzamy, mniej kupujemy spontanicznie – raport z badania Fundacji Think! i ING Banku Śląskiego

Prawie połowa z nas odczuła pogorszenie sytuacji finansowej w trakcie pandemii lub się go spodziewa. Ostatnie miesiące zmieniły nasze zwyczaje: zaczęliśmy dokładniej planować wydatki i więcej spraw załatwiać przez internet – wynika z badania przeprowadzonego przez Fundację Think! i ING Bank Śląski. Badanie jest elementem projektu Zdrowie Finansowe, realizowanego przez Fundację Think! w partnerstwie z ING Bank Śląski.

Oszczędzamy mimo gorszej sytuacji w portfelu

W ciągu ostatniego roku zwiększyła się grupa osób, która wszystkie dostępne środki finansowe przeznacza na bieżące potrzeby. Obecnie to 26% badanych, przed pandemią – 20%. Jednocześnie urosła liczba osób, które deklarują regularne oszczędzanie, bez względu na bieżące zobowiązania. Przed pandemią systematycznie odkładał co czwarty badany, obecnie prawie 4 na 10.

Rozsądniej planujemy wydatki

“Kupuję po prostu to, czego potrzebuję, bez planowania” – przed pandemią takie podejście miało 80% z nas. Podczas pandemii już prawie 30% badanych przykłada dużą wagę do planowania zakupów. Wyraźnie widać, że kupujemy mniej kompulsywnie. 61% badanych przyznało, że woli poczekać z zakupami, jeśli może mieć z tego korzyści. Przed pandemią takie nastawienie deklarowało 34% społeczeństwa.

Więcej martwią się kobiety

Jak wynika z badania, bardziej o bezpieczeństwo finansowe obawiają się kobiety, osoby powyżej 34 r.ż. oraz osoby wychowujące dzieci. Analitycy Akademii Leona Koźmińskiego, którzy przygotowali raport, tłumaczą, że w części branż najmocniej dotkniętych ograniczeniami w czasie pandemii (np. gastronomia, turystyka, usługi), większość pracowników to kobiety. Okresowe zamknięcie przedszkoli oraz szkół, konieczność pracy zdalnej to kolejny czynnik, który może tłumaczyć podejście kobiet oraz osób wychowujących dzieci.

W odpowiedziach respondentów, bez względu na wykształcenie i miejsce zamieszkania, wybrzmiewa niepewność, co przyniesie jutro. Z nielicznych pozytywów, jakie przyniosła pandemia, Polacy wyliczają natomiast wolniejsze tempo życia, czas spędzony z rodziną w czasie lockdownu oraz więcej czasu na hobby.

Potrzeba edukacji finansowej

Zdaniem prezeski Fundacji Think! Anny Bichty wyniki badania dowodzą, że Polacy potrzebują wiedzy na temat finansów osobistych. Zadbanie o własny portfel, zgromadzenie oszczędności i lepsze nawyki konsumenckie  to coś, co pomoże  stawić czoła wyzwaniom w tych niepewnych czasach. Sytuacja, w której znaleźliśmy się z powodu pandemii, jest tego najlepszym dowodem” – mówi Anna Bichta.

Odpowiedzią na zasygnalizowane przez respondentów problemy jest stworzony przez Fundację portal zdrowiefinansowe.pl. To przestrzeń edukacyjna, w której zgromadzono wiedzę na temat dobrych nawyków związanych z zarządzaniem pieniędzmi czy domowym budżetem, praktyczne infografiki, animacje oraz webinary. Cały Raport dostępny na stronie www.zdrowiefinansowe.pl/analizy-raporty