Europejska Rama Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie (ERK) została ustanowiona w 2008 roku jako narzędzie komunikacji na rynku pracy krajów członkowskich, pozwalające pracodawcom i pracownikom posługiwać się kwalifikacjami niezależnie od tego jaką drogą i na terenie jakiego kraju zostały uzyskane.
![](http://rada.wib.org.pl/uploaded/rama.png)
Sektorowa Rama Kwalifikacji Sektora Bankowego (SRKB) stanowi branżową interpretację Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK). Polska Rama Kwalifikacji, tak samo jak europejska, to uporządkowany opis wymagań odnośnie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych na 8 poziomach. PRK wyznacza poziomy dla wszystkich kwalifikacji, niezależnie od tego jak, gdzie i kiedy się je osiągnęło. W Sektorowej Ramie Kwalifikacji dla Sektora Bankowego uniwersalne opisy z PRK zostały przełożone na język specyficzny dla sektora bankowego. W SRKB opisano 5 poziomów, od 3 do 7 PRK włącznie. Uznano je za najbardziej reprezentatywne dla poziomów kwalifikacji funkcjonujących w sektorze bankowym. Im wyższy poziom SRKB przypisany do kwalifikacji, tym posiadacz kwalifikacji reprezentuje:
- Większą głębię i zakres wiedzy
- Wyższe umiejętności rozwiązywania problemów i innowacyjnego stosowania wiedzy
- Lepsze radzenie sobie w zmiennym środowisku
- Wyższy poziom samodzielności, gotowości do współpracy i odpowiedzialności za powierzone zadania.
Sektorowa rama porządkuje kwalifikacje oraz ułatwia porównywanie ich między sobą, a także odnoszenie do potrzeb konkretnych osób, stanowisk pracy i całych organizacji. Innymi słowy, SRKB:
- jest swego rodzaju mapą wymagań kompetencyjnych dla bankowców,
- tworzy wspólny język porozumiewania się wewnątrz banku i komunikacji zewnętrznej,
- systematyzuje zestawy kompetencji odpowiadające kwalifikacjom i rolom zawodowym,
- umożliwia przypisanie poziomu do kwalifikacji i ról zawodowych i zastosowanie poziomu SRKB i towarzyszących rozwiązań zarówno w systemie zarządzania potencjałem kadrowym banku, jak i w innych obszarach biznesowych.
SRKB powstała w ramach projektu prowadzonego przez Warszawski Instytut Bankowości, w partnerstwie ze Związkiem Banków, na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych. W opracowaniu i konsultacjach Sektorowej Ramy wzięli udział przedstawiciele blisko 20 banków, uczelni, firm szkoleniowych, a także Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego. Uczestnicy konferencji końcowej SRKB
w przyjętym komunikacie zadeklarowali: „W przekonaniu, że kwalifikacje bankowe
na poziomie SRKB:
- podnoszą bezpieczeństwo sektora i zaufanie klientów do banków,
- wzmacniają transparentność i jakość usług bankowych dla klientów,
- umożliwiają skuteczniejsze przygotowanie się banków do nowych regulacji
i podnoszą konkurencyjność polskiego sektora i kadry bankowej na rynku europejskim,
popieramy ideę wdrożenia Sektorowej Ramy Kwalifikacji dla Sektora Bankowego
w Polsce do praktyki zarządzania rozwojem pracowników w bankach.”
Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Sektora Bankowego ma szansę stać się elementem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, wdrażanego w Polsce na mocy ustawy, która weszła w życie 15 stycznia 2016 r. Ustawa porządkuje system kwalifikacji zawodowych w Polsce poprzez wprowadzenie systemowych rozwiązań dotyczących kwalifikacji nadawanych poza szkolnictwem wyższym i oświatą (np. przez firmy szkoleniowe). Jednym z zadań, jakie stawia przed sobą Sektorowa Rada ds. Kompetencji Sektora Finansowego jest włączenie Sektorowej Ramy Kwalifikacji oraz wybranych kwalifikacji sektorowych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, co zapewni jednocześnie powiązanie polskich kwalifikacji sektorowych z rynkiem europejskim.
SEKTOROWA RAMA KWALIFIKACJI DLA SEKTORA BANKOWEGO, IBE, 2018 PL